Doručení do Vánoc stíháme ještě:

Unisex vůně dobývají svět. Hodí se jedna vůně pro všechny?

Vůně dokážou zlepšit náladu, vyvolat vzpomínky a uklidnit rozbouřenou mysl. Jaký má ale smysl, aby voněla všechna pohlaví stejně?

Odpověď můžeme nalézt u parfemářského trendsettra Calvina Kleina. V roce 1994 Klein uvedl na trh svou první unisexovou značku cK one a v roce 1995 se stala jednou z nejprodávanějších vůní na světě. Vůně úspěchu nepochybně ovlivnila i Kleinovu další "sdílenou" vůni, cK be, ale také ostatní značky: Paco by Paco Rabanne, Gieffeffe od Gianfranca Ferreho, nemluvě o Heaven, Earth, Grass, Day, Dream a Om, všechny od The Gap.

Obliba unisexových vůní v posledních letech stále roste. Zákazníci je oceňují a více či méně vědomě se začínají řídit vlastními preferencemi. To vše je důvodem k tomu, že se poněkud umělé dělení na ženské a mužské vůně pomalu stírá, zatímco unisex parfémy jsou stále běžnější.

Proč jsou unisex vůně stále více oblíbené?

Podle Annette Greenová, prezidentky společnosti The Fragrance Foundation, mohou být sdílené vůně pro muže a ženy způsob, jak se vzájemně propojit a být intimní, aniž by mezi nimi došlo k sexuálnímu kontaktu.

Unisex parfémy byly velmi dlouho mezerou na trhu, ale nyní jejich obliba postupně roste. Důvodem je především větší informovanost a otevřenost veřejnosti v otázkách genderové identity a změny ve stereotypním vnímání mužských a ženských atributů, jako je například vůně. Klasické parfémy pro ženy jsou o něco slabší než ty pro muže a mají více sladkých tónů. Proto se dlouho mělo za to, že mužská kosmetika by měla být zbavena květinových vůní. Typicky pánské parfémy jsou výraznější a esenciálnější, což se líbí i ženám. 

Univerzální parfémy 

Po tisíciletí lidé používali parfémy, oleje a další látky, které ve větší či menší míře ovlivňovaly vůni jejich těla. Staří Egypťané používali při náboženských obřadech parfémované pleťové vody a při provádění rituálů zesilovali vůni vzduchu výtažky z dřeva. Jiné rostliny, například růže nebo máta peprná, se využívaly k výrobě léčivých parfémů a domácích léčivých přípravků. V tomto ohledu se historie uzavírá, protože mnoho kvalitních aromaterapeutických parfémových olejů se používá i dnes. Vyrábějí se úplně stejným způsobem, jaký používali nejstarší předkové. Produkty, které ovlivňují vůni těla, byly vysoce ceněny v každé kultuře. Postupem času umožnily obchodní cesty dovoz ingrediencí z mnoha částí světa, takže se začala vyrábět širší škála vonných látek. V minulosti lidé často používali květiny a byliny k výrobě vlastních vonných elixírů. V té době však nikdo nerozděloval vůně na dámské a pánské.

Historie rozdělení vůní

Na konci 19. století nastala první skutečná éra parfémů v dějinách lidstva. Byl to důsledek značného rozvoje poznatků o organické chemii, díky kterému se na trhu objevily zcela nové vůně. Syntetické složky začaly stále více nahrazovat obtížně dostupné a drahé složky přírodních parfémových kompozic. S nástupem moderního parfémového průmyslu ve 20. letech 20. století začali lidé postupně opouštět univerzální parfémy ve prospěch vonných produktů určených výhradně pro ženy nebo muže. Bylo prokázáno, že nic nestimuluje podvědomí opačného pohlaví silněji než efektní parfém. Vůně dokáže zprostředkovat něco tajemnějšího, podmanivějšího a méně hmatatelného než make-up nebo šaty. Není divu, že vůně, které posilují stereotypy o pohlavní identitě, se ukázaly být mnohem oblíbenější než univerzálnější kompozice. Vnímání ženských a mužských vůní je tedy striktně kulturní, nikoliv vrozené.

Zajímavost

Odhaduje se, že až třetina všech žen používá pánské parfémy!

 

Převodník
parfémů